GZTC CUMHURBAŞKANI RIZVAN TALIBOV KARARNAME IMZALADI





                               



       Sayın Cumhurbaşkanımız Rizvan Talibov'un  talimatlarıyla 12.08.2022. tarihli kararnameleri Cevirileriyle birlikte Türk Dünyası / Kamuoyuna Göyçe Haber Ajansı  (GHA) tarafından yayınlanmıştır.


Göyçə-Zəngəzur Türk Cumhuriyyətinin və Göyçə-Zəngəzura Qayıdış Birliyinin Mətbuat Xidmətinin məlumatı

 Göyçə-Zəngəzur Türk Cumhuriyyətinin prezidenti (cumhurbaşqanı) Rizvan Talıbov fərman imzalayaraq GZTC-nin Dövlət Gerbini təsdiq etmişdir. Təsdiq edilmiş GZTC-nin dövlət gerbi Azərbaycan Respublikası bayrağının uyğun rəngləri ilə əhatələnmişdir. Dairənin ortasında Azərbaycana aid səkkizguşəli ulduz, səkkizguşəli ulduzun iç bölümündə türklük simvolu simgə, səkkizguşəli ulduz yeddi baxımsız Türk dövlətlərinin və qardaş Pakistan dövlətinin bayrağı ilə əhatələnmişdir. Dövlət Gerbinin anlamı GZTC-nin Türk dünyasının və qardaş Pakistanla birgə böyük Birliyinin açarı (anaxtarı) olmasını ehtiva edir.

Eyni zamanda GZTC prezidentinin rəhbərliyi altında hazırlanmış GZTC-nin Elm və Təhsilinin əsasını təşkil edəcək, GZTC Elm və Təhsil konsepsiyasının ilkin variantı hazırlanaraq prezident tərəfindən təsdiq olunmuş və ictimaiyyətin müzakirəsinə verilməsi qərara alınmışdır. Qərara əsasən bir ay müddətində ictimaiyyətdən və mütəxəssislərdən gələn rəylər, təkliflər nəzərə alınaraq, layihə GZTC Milli Məclisində müzakirə olunaraq son variantı qəbul olunduqdan sonra prezident tərəfindən təsdiq olunacaqdır. GZTC-nin Elm və Təhsil konsepsiyasının ilkin layihəsini təqdim edirik.

   Göyçe-Zengezur Türk Cumhuriyyetinin (Respublikasının) Elm və Təhsil Konsepsiyası layihəsi.

 1. Göyçe-Zengezur Türk Cumhuriyeti(GZTC) dövlətində bütün vətəndaşlar üçün təhsilin bütün mərhələləri, fənn kitabları, əlavə dərs vəzaitləri, testlər, dəftər, ruçka, karandaş, məktəbli forması, gündə bir dəfə isti yemək, çay, şirniyyat və s. tam pulsuz, ödənişsiz, dövlətin hesabınadır.

 2. GZTC-də təhsil 4(dörd) mərhələlidir 

 1-ci mərhələ 3 (üç) yaşdan 7 (yeddi) yaşa qədər olan bağça təhsili.

 Təhsil, yaşı çatmış, əqli qüsuru olmayan, hər bir uşaq üçün məcburidir və dövlət hər bir uşağın bərabər şərtlər altında təhsil ala bilmələri üçün müasir, yüksək standartlara cavab verən şəraiti təmin edir. 

1. Təhsilin 1-ci mərhələsində, bağça təhsili dövründə uşaqlar əyani vasitələrlə foto, video və s. vasitəsi ilə bizləri əhatə edən canlı- cansız, bitki aləminin adlarını, rənglərini seçməyi və adlarını öyrənirlər, söz ehtiyatlarını maksimum artırırlar. Bu yaş kateqoriyasındakı uşaqlara ev tapşırığı vermək qəti qadağandır! 6 yaşdan başlayaraq şəkillər vasitəsi ilə hərfləri tanımağı öyrənirlər. Bu mərhələdə uşaqlar yalnız bağçada məşğul olurlar və özləri ilə bağçaya heç bir vəsait aparmırlar.

 2. Təhsilin ikinci mərhələsi ibtidai və ümimi təhsili əhatə edən birinsi sinif 7 (yeddi) yaşdan doqquzuncu 16 (on altı) yaş arası olan orta təhsil mərhələsidir. Bu mərhələ tam orta təhsili əhatə edir və bu mərhələdə bütün fənlərin tədrisi aparılır. Yalnız xarici dil ünsiyyət qurmaq bacarığına sahib olmaq məqsədi ilə danışıq dili səviyyəsində öyrənilir. Bu mərhələni başa vurmuş şagird orta təhsilli hesab edilir və şagirdə orta təhsili bitirməsini təsdiq edən şəhadətnamə verilir.

 İbtidai təhsil dövründə şagirdlərə dürüstlük, doğruçuluq, vətənpərvərlik ruhu təlqin olunur. Millətinə, dövlətinə, dilinə sevgi, adət-ənənələrə, özündən böyüklərə hörmət, kişiklərə, digər canlılara, ətraf mühitə diqqət, qayğı və şəfqət hissləri aşılanmasına xüsusi önəm verilir və dərsliklərdə bu yönümlü materiallar üstünlük təşkil edir.    Şagirdlərə 5-ci sinifdən başlayaraq, 9-cu sinifi bitirənə kimi İxtisaslar və Peşələr haqqında xüsusi hazırlanmış fənn tədris olunur. Bu fənnin tədrisi şagirdlərin mövcud olan peşə və ixtisaslar haqqında hərtərəfli bilgi almasını və beləliklədə peşə və ixtisas seçimini düzgün müəyyənləşdirməsini asanlaşdırır. Eyni zamanda şagirdin peşə və ixtisas seçimini doğru etməsini stimullaşdırır. 

9-cu sinifi başa vurmuş şagirdlər arasında xüsusi üsulla, xüsusi təlimata uyğun ixtisas və peşə seçimi aparılır. 

 3. Təhsilin 3-cü mərhələsində ali təhsil səviyyəsinə uyğun biliyi olan şagirdlər savad, bacarıq və istəklərinə uyğun olan ixtisasa yiyələnmək üçün 2 (iki) illik təmayül siniflərində təhsil alırlar. Bu dövrdə şagirdə yalnız yiyələnmək istədiyi ixtisasa uyğun olan fənnlər tədris olunur, digər fənlərin tədrisi isə dayandırılır. Peşəsini seçmiş şagirtlər, təhsil müddəti 3 (üç) il olmaqla, seçdikləri peşəni yaxşı mənimsəyə bilmələrinə yardımçı olacaq fənnlər keçirlər. Bütün diqqətləri əldə edəcəkləri peşəni yüksək səviyyədə mənimsəməyə yönləndirilir. Digər əlavə fənnlər tədris olunmur. Peşə məktəblərini uğurla bitirmiş şagirdlərə əldə etdikləri peşələri təsdiq edən diplomlar (şəhadətnamələr) verilir. Şagird tədris olunmayan fənnlərdən  orta məktəbdə doqquz il ərzində öyrəndiyi ilə kifayətlənir.

Təhsilin 3- cü mərhələsi peşə və ixtisas yönümlü olur. Hər hansı peşəni seçmiş şəxs seçdiyi peşənin sirrlərini öyrənir, həmin peşəyə uyğun fənnlərdən dərs alır. İxtisasını seçmiş şəxsdə eyni cür yalnız sahiblənmək istədiyi ixtisasa uyğun olan fənnlərdən dərs alır. Tədrisin əsas hissəsini seçdiyi ixtisasa yüksək səviyyədə yiyələnməyə sərf edir.

 5. Təhsilin 4-cü mərhələsi bakalavr və magistr təhsilini əhatə edir. Eyni qayda ilə bu mərhələdə də əsas diqqət tələbənin seçmiş olduğu ixtisasına ən yüksək səviyyədə yiyələnməsinə yönləndirilir. İxtisasına uyğun olmayan fənnlərlə tələbənin yüklənməsinə yol verilmir. 

  Dövlət Ali təhsil alaraq hər hansı ixtisasa yiyələnmiş, yaxud seçdiyi peşəyə yiyələnərək müvafiq diplom ( yaxud serdifiqat) almış məzunu ixtisasına və peşəsinə uyğun işlə təmin etməyə borcludur və etməlidir.

 6. Təhsilin 4-cü mərhələsi üst Akademik Ali təhsil adlanır. Təhsilin bu mərhələsində şəxs ixtisasını daha üstün bir səviyyəyə çatdırır və müvafiq Alimlik dərəcələri qazanır.

 5. Müəllimlərə bu günkü şərtlərə və qiymətlərə uyğun olaraq bağça müəllimlərinə 400 azn. Orta, təmayül, peşə məktəbində çalışan müəllimlərə 500-600 azn. Ali və yüksək ali təhsil müəssisələrində işləyənlərə 800-1200 azn. civarında fiks maaş təyin edilir. GZTC- nin hər bir vətəndaşı dövlət hesabına təhsil sığortasına sahib olur. Təhsil sığortasının məbləği bağça təhsili üçün aylıq 200 (iki yüz) azn, orta təhsil, təmayül və peşə təhsili üçün aylıq 300 (üç yüz) azn, Ali təhsil və yüksək Ali təhsil üçün aylıq 500 azn. təşkil edir. Təhsil sığortası məbləğinin 10 (on) ayı təhsil haqqı xərcinə, qalan 2 (iki) ayı isə uşaqların, şagirdlərin, tələbələrin tətil xərcləri üçün sərf olunur. Bağça təhsil sığortası tam şəkildə uşağın getdiyi bağçanın hesabına köçür. Həmin məbləğin 60% bağçada çalışanların əmək haqqlarına əlavə şəkilində ödənilir. Qalan 40% məbləği isə bağçanın digər xərclərinə(təmir, avadanlıqlar alınmasına və s.) sərf olunur. Orta təhsil alan şagirdin təhsil sığortası məbləğinin 60% məktəbin hesabına köçürülür. Həmin məbləğin 60% müəllimlərin aylıq əmək haqqlarına əlavələr hesablanaraq ödənilir, 40% isə məktəbin digər xərclərinə(təmir, avadanlıqlar alınmasına və s.) sərf olunur. Sığortanın qalan 40% şagirdin ixtiyarında qalır. Şagird ona əlavə dərs keçməsi müqabilində istədiyi müəllimlə müqavilə bağlamaqla zəhmət haqqını həmin məbləğdən ödəyir. Təmayül və peşə təhsili zamanıda təhsil sığortası 300 azn-dir və bölgüsüdə orta təhsildəki bölgüyə uyğun tətbiq edilir. Ali və Yüksək Ali təhsil zamanı isə tələbənin təhsil sığortasının 60% Ali təhsil müəssisəsinin hesabına köçürülür. Həmin məbləğin 60% çalışan personalın əmək haqqlarına artım şəkilində ödənilməsinə, 40% məbləğ isə Ali təhsil müəssisəsinin digər xərclərinə sərf olunur. Tələbənin ixtiyarında qalan 40% məbləğ isə tələbənin yataqxana, yol haqqı və digər xərcləri üçün sərf olunur. Təhsil sığortası məbləği bu konsepsiyada nəzərdə tutulmuş məqsədlərdən başqa, digər heç bir məqsəd üçün sərf oluna bilməz! Digər başqa məqsədlərə yönləndirilə bilməz!Təhsil sığortasından müəllimlərin fiks əmək haqqlarına əlavə olaraq ödənilməsi nəzərdə tutulan məbləğ müəllimlər arasında bərabər şəkildə bölünmür. Hər bir tədris olunan fənnlər üzrə şagird və tələbələrin  aylıq, rüblük və illik olmaqla hər birinin ballar üzrə (2;3;4;5;6;7;8;9;) mənimsəmə faizləri hesablanır. Şagirdlər və tələbələr arasında biliyin mənimsəmə faizinə uyğun olaraq hər bir fənn müəlliminin fiks maaşının üzərinə, təhsil sığortası məbləğindən, əlavə əmək haqqı hesablanıb, ödənilir. Hər bir fənn üzrə şagird və tələbələrin biliyinin mənimsəmə faizi yüksək olan fənn müəllimi daha yüksək əmək haqqı, aşağı olan müəllim isə daha az əmək haqqı alacaq. Bu sistem müəllimlərin şagirdlərinə, tələbələrinə daha yüksək bilik mənimsətməyə çalışmaqla daha yüksək əmək haqqı almalarını stimullaşdırır. Eyni zamanda 5-9-cu siniflərdə, təmayül və peşə məktəblərində təhsil alan şagirdlərin, Ali və Yüksək Ali təhsil alan tələbələrin özlərinin ixtiyarında qalan təhsil sığortası məbləğidə şagirdin və tələbənin göstərdiyi qiymət göstəricisinə uyğun olaraq, aşağı göstəricisi olanlardan məbləğin 30% alınaraq, yüksək göstəricisi olan şagird və tələbələrin təhsil sığortalarının üzərinə əlavə olunur.  Bu sistem hər bir şagird və tələbənin dərslərinə daha yaxşı hazırlaşmasına və yüksək göstərici əldə etməsinə stimul verəcək! Təhsil dövründə gündəlik dərslərin öyrənilməsinin 90% məktəbdə mənimsənilir, yalnız 10%-dən artıq olmamaqla ev tapşırığı verilir.

 Dövlətimiz, Millətimiz, El-obamız üçün uğurlu, xeyirli olsun!

 Hər kəsin təklifi, rəyi nəzərdən keçiriləcəkdir. Layihənin müəlliflik hüququ qorunur!

 Göyçə-Zəngəzur Türk Cumhuriyyəti və Göyçə-Zəngəzura Qayıdış Birliyi Mətbuat Xidməti.

12.08.2022.


ÇEVİRİSİ

Göyça-Zangezur Türk Cumhuriyeti Basın Servisi ve Göyça-Zangezur Dönüş Birliği'nden bilgiler Göyça-Zangezur Türk Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Rizvan Talibov bir kararname imzaladı ve GZTC Devlet Armasını onayladı. Onaylı GZTC'nin devlet arması, Azerbaycan Cumhuriyeti bayrağının uygun renkleriyle çevrilidir. Çemberin ortasında Azerbaycan'a ait sekizgen bir yıldız, sekizgen yıldızın iç kısmında Türklük sembolü, sekizgen yıldız ise ihmal edilmiş yedi Türk devleti ile kardeş devletin bayrakları ile çevrilidir. Pakistan. Devlet Arması'nın anlamı, GZTC'nin kardeş Pakistan ile birlikte Türk dünyası ve büyük Birlik için anahtarını (anahtarını) içerir.

Aynı zamanda, GZTC başkanının önderliğinde geliştirilen GZTC Bilim ve Eğitim kavramının ön versiyonu, GZTC Bilim ve Eğitiminin temelini oluşturacaktır. Karara göre proje, kamuoyu ve uzmanların görüş ve önerileri dikkate alınarak bir ay içinde GZTC Milli Meclisi'nde görüşülerek cumhurbaşkanı tarafından onaylanacak. GZTC'nin Bilim ve Eğitim kavramının ilk taslağını sunuyoruz. Göyce-Zengezur Türk Cumhuriyeti (Cumhuriyet) Bilim ve Eğitim Konsept projesi.

1.Göyce-Zengezur Türk Cumhuriyeti (GZTC) eyaletindeki tüm vatandaşlar için eğitimin tüm aşamaları, ders kitapları, ek çalışma materyalleri, testler, defter, kalem, kurşun kalem, okul üniforması, günde bir sıcak yemek, çay, tatlı vb. . tamamen ücretsiz, ücretsiz, devlet pahasına. 2. GZTC'de eğitim 4 (dört) aşamadan oluşmaktadır. 1. kademe Anaokulu eğitimi 3 (üç) yıldan 7 (yedi) yıla kadar. Eğitim, zihinsel engelli olmayan, reşit olan her çocuk için zorunludur ve devlet, her çocuğun eşit koşullarda eğitim alması için modern, yüksek standartlarda olanaklar sağlar.

1.Eğitimin 1. aşamasında, anaokulu eğitimi sırasında çocuklar görsel araçlarla fotoğraf, video vb. bizi çevreleyen canlı-cansız, bitki dünyasının isimlerini, renklerini ve isimlerini seçmeyi ve kelime dağarcığını maksimuma çıkarmayı öğreniyorlar. Bu yaş kategorisindeki çocuklara ödev vermek kesinlikle yasaktır! 6 yaşından itibaren resimleri kullanarak harfleri tanımayı öğrenirler. Bu aşamada çocuklar sadece bahçeyle uğraşırlar ve yanlarında bahçeye herhangi bir malzeme almazlar. 2. Eğitimin ikinci aşaması, ilköğretim ve genel eğitimi içeren ortaöğretimin 7 (yedi) birinci sınıftan, 16 (on altı) dokuzuncu sınıfa kadar olan aşamasıdır. Bu aşama tam orta öğretimi içerir ve tüm dersler bu aşamada öğretilir. Bir yabancı dil, yalnızca iletişim kurma becerisine sahip olmak amacıyla konuşulan dil düzeyinde incelenir. Bu aşamayı tamamlayan bir öğrenci ortaöğretim görmüş sayılır ve öğrenciye ortaöğretimin tamamlandığını gösteren bir sertifika verilir.

İlköğretimde öğrencilere dürüstlük, doğruluk ve vatanseverlik ruhu aşılanır. Millet, devlet, dil, gelenek ve görenek sevgisi, büyüklere saygı, çocuklara, diğer canlılara, çevreye, özen ve şefkat duygularının aşılanmasına özel önem verilmekte ve bu yöndeki materyaller ders kitaplarında yer almaktadır. 5. sınıftan başlayarak 9. sınıfı bitiren öğrencilere Uzmanlık ve Meslekler konusunda özel olarak hazırlanmış bir konu öğretilir. Bu konunun öğretimi, öğrencilerin mevcut meslekler ve uzmanlıklar hakkında kapsamlı bilgi edinmelerini ve böylece meslek ve uzmanlık seçimini doğru bir şekilde belirlemelerini kolaylaştırır. Aynı zamanda öğrenciyi doğru meslek ve uzmanlık seçimi yapmaya teşvik eder.

9. sınıfı bitiren öğrencilerden uzmanlık ve meslek seçimi özel bir yönteme ve özel yönergelere göre yapılır. 3. Eğitimin 3. aşamasında, yükseköğretim düzeyine uygun bilgi birikimine sahip öğrenciler, okuryazarlık, beceri ve isteklerine uygun bir uzmanlık kazanmak için 2 (iki) yıllık oryantasyon sınıflarında öğrenim görürler. Bu süre zarfında öğrenciye sadece uzmanlaşmak istediği uzmanlık alanına karşılık gelen konular öğretilir ve diğer derslerin öğretimi durdurulur. 3 (üç) yıllık eğitim süresi ile mesleğini seçen öğrenciler, seçtikleri mesleğe daha iyi hakim olmalarına yardımcı olacak dersleri alırlar. Tüm dikkatleri, kazanacakları mesleğe yüksek düzeyde hakim olmaya yönlendirilir. Diğer ek dersler öğretilmez. Meslek yüksekokullarından başarıyla mezun olan öğrencilere, elde edilen meslekleri onaylayan diplomalar (sertifikalar) verilir. Öğrenci, dokuz yıllık ortaokulda öğretilmeyen konulardan öğrendiklerinden memnundur.

Eğitimin 3. aşaması mesleki odaklıdır. Herhangi bir mesleği seçen kişi, seçtiği mesleğin sırlarını öğrenir, o mesleğe uygun konulardan ders alır. Aynı şekilde uzmanlık alanını seçmiş bir kişi de sadece edinmek istediği uzmanlığa karşılık gelen konulardan ders alır. Çalışmalarının ana bölümünü, seçtiği uzmanlık alanında yüksek düzeyde ustalaşmaya harcıyor. 5. Eğitimin 4. aşaması lisans ve yüksek lisans eğitimini içerir. Aynı kurala göre, bu aşamada asıl dikkat, öğrencinin seçilen uzmanlığı en üst düzeyde edinmesine yönlendirilir. Öğrenciye anadalıyla uyuşmayan dersler yüklenemez. Devlet, yükseköğrenimini tamamladıktan sonra herhangi bir uzmanlığı kazanmış veya kendi seçtiği bir mesleğe girdikten sonra ilgili bir diplomayı (veya sertifikayı) almış olan bir mezuna iş sağlamakla yükümlüdür ve yapmalıdır.

6. Eğitimin 4. aşamasına yüksek akademik yükseköğretim denir. Eğitimin bu aşamasında, kişi yeterliliğini daha yüksek bir düzeye çıkarır ve ilgili Akademik dereceleri kazanır.

5. Günümüz şartlarına ve fiyatlara göre öğretmenler için 400 zloti. Ortaokul, meslek ve meslek okullarında çalışan öğretmenler için 500-600 zloti. Yüksek ve yüksek öğretim kurumlarında çalışanlara 800-1200 azn. sabit bir maaş belirlenir GZTC'nin her vatandaşı, devlet pahasına eğitim sigortasına sahiptir. Eğitim sigortası miktarı, anaokulu eğitimi için aylık 200 (iki yüz) Azn, ortaöğretim, oryantasyon ve mesleki eğitim için aylık 300 (üç yüz) Azn ve yükseköğretim ve yükseköğretim için aylık 500 Azn'dir. conan. Eğitim sigortası tutarının 10 (on) ayı öğrenim ücretine, kalan 2 (iki) ayı ise çocuk, öğrenci ve öğrencilerin tatil masraflarına harcanır. Anaokulu eğitim sigortası tamamen çocuğun devam ettiği anaokulunun hesabına aktarılır. Bu miktarın %60'ı bahçe işçilerinin ücretlerine ek olarak ödenir. Diğer bahçe miktarının kalan %40'ı giderler için harcanan (onarım, ekipman alımı, vb.). Ortaöğretim öğrencisinin eğitim sigortası tutarının %60'ı okul hesabına aktarılır. Bu tutarın %60'ı öğretmen maaşlarına ilave olarak, %40'ı ise okulun diğer giderleri (tamir, araç-gereç alımı vb.) için kullanılmaktadır. Sigortanın kalan %40'ı öğrencinin inisiyatifinde kalır. Öğrenci, istediği öğretmenle kendisine ek ders vermesi karşılığında sözleşme yapar ve bu tutardan işçilik ücretini öder. Oryantasyon ve mesleki eğitim süresince eğitim sigortası 300 AZN olup, dağılımı ortaöğretimin dağılımına göre uygulanır. Yüksek ve yüksek öğrenim süresince öğrencinin öğrenim sigortasının %60'ı yükseköğretim kurumunun hesabına aktarılır. Bu miktarın %60'ı çalışan personelin maaşlarının artırılmasında, %40'ı ise yükseköğretim kurumunun diğer giderlerinde kullanılmaktadır. Kalan %40'lık kısım ise öğrencinin konaklama, yol ücreti ve diğer giderleri için kullanılır. Bu konseptte eğitim sigortası tutarı verilmektedir.

Amacı dışında başka bir amaç için kullanılamaz! Başka amaçlara yönlendirilemez!Öğretmenlerin sabit maaşlarına ek olarak eğitim sigortasından ödenmesi amaçlanan tutar, öğretmenler arasında eşit olarak bölünmez. Öğrenilen her konu için öğrenci ve öğrencilerin ustalık yüzdeleri (2;3;4;5;6;7;8;9;) puanlarına göre aylık, üçer aylık ve yıllık olarak hesaplanır. Öğrenciler ve öğrenciler arasındaki bilgiye hakim olma yüzdesine göre, eğitim sigortası miktarından her dersin öğretmeninin sabit maaşına ek bir maaş hesaplanır ve ödenir. Her ders için, öğrencilerin ve öğrencilerin bilgisine hakim olma yüzdesi yüksek olan dersin öğretmeni daha yüksek, maaşı düşük olan öğretmen daha düşük maaş alacaktır. Bu sistem öğretmenler içindir.

öğrencileri daha yüksek bilgi edinmeye çalışarak daha yüksek ücret almaya teşvik eder. Aynı zamanda, 5-9. sınıflarda okuyan öğrenciler ile meslek ve meslek yüksekokullarında öğrenim gören öğrenciler ile Yüksek ve Yüksek Öğrenim öğrencileri, öğrencinin gösterdiği nota göre kalan öğrenim sigortası miktarına ve öğrenim sigortasına hak kazanır. öğrenci ve öğrencilerin eğitim sigortasına eklenir. Bu sistem her öğrenciyi derslerine daha iyi hazırlamaya ve yüksek puan almaya teşvik edecek! Eğitim döneminde günlük derslerin %90'ı okulda öğrenilir, sadece %10'u ev ödevi olarak verilir.

Devletimize, milletimize, köyümüze hayırlı ve uğurlu olsun! Herkesin öneri ve görüşü değerlendirilecektir. Projenin telif hakkı saklıdır! Göyça-Zangezur Türk Cumhuriyeti ve Göyça-Zangezur Dönüş Birliği Basın Servisi. 12.08.2022.


Yorumlar